5 Ocak 2019 Cumartesi

CELPIP hakkında


  Selamlar,

Bugün CELPIP sınavına girdim ve sınav hakkında düşüncelerimi yazmak istiyorum.


 CELPIP, Canada oturumu ve vatandaşlık için ihtiyacınız olan dil yeterliliğini değerlendiren bir sınav. Maalesef CELPIP sınav noktaları arasında Türkiye yok. Canada, USA, Hindistan, Filipinler ve Birleşik Arap Emirlikleri olmak üzere 5 ülkede bu sınava girebiliyorsunuz. Türkiye’den IELTS tercih etmek kalıyor.

 Ben IELTS’e girmedim ama eşim girdi çok kısa aklıma gelen kıyaslamaları yapmak istiyorum.

 1) CELPIP $280+tax, IELTS $320+tax

 2) IELTS 9 üzerinden, CELPIP 12 üzerinden değerlendiriliyor. CLB notuna çevirince CELPIP’ten alacağınız puan daha kolay oluyor. Örneğin benim CLB 4 e ihtiyacım var, bu skor CELPIP’te 12 üzerinden 4’e denk gelirken, IELTS’te 9 üzerinden 4 e denk geliyor.

 3) Tabiiki en önemli fark IELTS İngiliz İngilizcesi, CELPIP Amerikan İngilizcesi

 4) IELTS soru sayısı CELPIP’ten fazla ve zamanı daha az. (IELTS listening 40 dakika ve 40 soru iken CELPIP listening 55 dakika ve 38 soru)

 5) IELTS klasik kalem kağıt ile girilen ve speakingin birebir yüzyüze olduğu bir sınavken CELPIP tamamen bilgisayarda olan bir sınav. IELTS’te listeningte cevapları yazmanız gerekiyor ve yanlış yazımda soruyu yanlış cevaplamış oluyorsunuz, CELPIP çoktan seçmeli olduğu için, cevabı bilmeseniz bile %25 şansınız oluyor.

 CELPIP ve IELTS arasında hatırladığım farklar bunlar. Gelelim CELPIP içeriğine...

  Sınav, toplam 3 saat sürüyor. Bilgisayarda sırasıyla 8 part toplam 38 soruluk listening, 4 part toplam 38 soruluk reading, 2 part writing ve 8 part speakingten oluşuyor. Sınavda geri dönemiyorsunuz. Her part belli bir süre içerisinde cevaplanıyor, süreler uzun. Ben listening ve readingte fazla kalan zamanda yazılışından emin olmadığım kelimeleri not kağıdıma not ettim, writingte kullanmam gerekirse doğru yazmak adına. İngilizcem çok iyi olmadığı için ben kalan süreyi bu şekilde değerlendirdim. Ama böyle endişeleriniz yoksa partı tamamladıktan sonra ‘next’ butonuna basarak geçebilirsiniz. Bu da 3 saatlik sınavı biraz daha erken bitirmenizi sağlayabilir. (Not kağıdını siz götürmüyorsunuz, sınava girişte görevliler, çanta, mont, şal, telefon gibi eşyalarınızı bir çantaya koyarak, onun numarasının, bilgisayar şifresinin yazılı olduğu bir kağıt ve kalem veriyorlar. Sadece bunu kullanabiliyorsunuz.)

  Writing, task 1 ve task 2 olarak 2 parttan oluşuyor. Task 1’de e-mail yazılıyor. Kime ve ne hakkında yazacağınız ve hangi noktalara değinmeniz gerektiği yazılı. Task 2’de ise 2 seçenek arasından sadece bir tanesini seçip yazmanız bekleniyor. Maalesef CELPIP kaynakları, IELTS kadar fazla değil internette, ama yine de CELPIP writing tekniğini anlatan birkaç tane  YouTube videosu var. Ayrıca writingin en güzel yanlarından birisi, siz yazarken kaç kelime yazdığınızı görebiliyorsunuz ve eğer yanlış yazarsanız, altında kırmızı çizgi çıkıyor. Bunu bir avantaj olarak düşünüyorum.

  Speakingte son 2 part kala mikrofonumdan ses gitmediği uyarısı geldi. Sınav görevlileri sistemi durdurarak sorunu çözdüklerinde sınavım kaldığım parttan sürenin en başına alınarak başladı. Bu durum sadece paniklemeye neden oluyor, ama endişeye gerek olmadığını bizzat tecrübe ettim. Listening, reading ve writingte zamanınız olsa da partı bitirince ‘next’ butonuyla ilerleyebilmenize rağmen speakingte tüm süre boyunca konuşmanız bekleniyor, ‘next’ butonu yok. 8 part speaking kolaydan zora doğru gidiyor. 5 tane part sadece soruyu okuyup cevaplanıyor. 2 part aynı fotoğraf üzerinden soru geliyor. İlki fotoğrafta ne gördüğünüz ve neler düşündüğünüz üzerine, 2. si gelecekte ne olabileceği üzerine. Diğer fotoğraflı soru, 2 görseli karşılaştırma ve birisini ikna etme üzerine geçiyor. Sanırım en uzun konuşma süresini bu parta veriyor. Bende 2 tane pilav tenceresi vardı, sen şunu, kardeşin bunu istiyor, kardeşini seninkini almak için ikna et diyordu. Zaten 2 görselin altında da açıklamaları vardı, fiyat, özellikleri vb...

  “Sınav zor mu?”, “Nasıl çalışmalıyız?” diye soracak olursanız, sınav benim ingilizce seviyem için zordu. Ben sınava hazırlanırken bir yandan eksik gramer bilgilerimi tamamlamaya çalıştım, bir yandan yanlış gramer bilgilerimi düzeltmeye çalıştım, bir yandan da sınav tekniği çalıştım. Çok donanımlı bir İngilizce seviyem olmadığı için zorlandım ben. Ama ingilizceniz iyiyse sadece sınav tekniği çalışarak çok güzel sonuçlar alabilirsiniz diye düşünüyorum. Çünkü sınav tekniği gerçekten kolay.

 Son olarak aklıma gelen birşey daha var, CELPIP ve IELTS skoru İle Express Entry havuzuna gidebiliyorsunuz, sistem IELTS 9 ile 8 arasında puan farkı çıkartıyor ancak CELPIP 10, 11 ve 12 aynı puanı veriyor. Bu yüzden CELPIP yine avantajlı görünüyor.

  Aklıma gelenler şimdilik bu kadar.

  Sevgilerle,
  Meltem

1 yorum:

  1. Merhaba sizi yeni yakip etmeye basladim cok guzel super aciklamalar yapiyorsunuz. Tesekurler

    YanıtlaSil